Όχι άλλο PageRank, ευχαριστούμε


Η εισαγωγή του PageRank ως μέτρο (δείκτη) δημοφιλίας μιας έχει πάρει μια θέση στην ιστορία της online αναζήτησης.

To Pagerank εισήχθη με τη μορφή μιας μπάρας με χρήσιμα δεδομένα, Google toolbar όπως ονομάστηκε.

google toolbar

Πριν την εισαγωγή του PageRank ήταν αρκετό να αντιγράψει κάποιος μια ιστοσελίδα που βρισκόταν στην κορυφή των αποτελεσμάτων για να αποκτήσει η ιστοσελίδα του μια θέση στην πρώτη σελίδα.

Με την καθιέρωση της έννοιας PageRank αυτό άλλαξε για πάντα. Το PageRank έκανε αδύνατο δύο ιστοσελίδες, πρωτότυπο και αντίγραφο, να έχουν την ίδια σχέση. Τα αντίγραφα δε θα αποκτούσαν ποτέ ξανά ψηλές θέσεις.

Είναι ωφέλιμο να αναφέρω εδώ, ότι το PageRank καθοριζόταν από την ποσότητα των backlinks που είχε η ιστοσελίδα με μια αρκετά απλή σχέση:

1. περισσότερα backlinks = μεγαλύτερο PageRank

και επίσης

2. περισσότερα backlinks από σελίδες με ψηλό PageRank = μεγαλύτερο PageRank

Έτσι γινόταν τότε το SEO για τους πολλούς. Σήμερα, έτσι γίνεται για ορισμένους.

Στην αρχή της εισαγωγής του PageRank, οι ιστοσελίδες που βρίσκονταν στις πρώτες σελίδες της αναζήτησης είχαν πολύ ψηλό PageRank, από 3 έως 6, ανάλογα με την ανταγωνιστικότητα του όρου αναζήτησης.

Ανάμεσα στις πολλές παραμέτρους που επηρέαζαν την κατάταξη, το PageRank ήταν από τις πιο σημαντικές. Ήταν λοιπόν αναμενόμενο, ότι οι webmasters να προσπαθήσουν να αποκτήσουν ένα μεγάλο αριθμό backlinks για να εκμεταλλευτούν τον τρόπο μέτρησης που πρόσφερε μια ανοικτή αξιολόγηση των ιστοσελίδων.

Ο σκοπός της Google ήταν, αφενός να προσφέρει ένα δείκτη εμπιστοσύνης στα αποτελέσματα αναζήτησης, ώστε οι χρήστες να επιλέγουν αυτά που χαίρουν μεγαλύτερης εμπιστοσύνης και φυσικά φέρουν την ένδειξη του ψηλού PageRank. Ενδεικτικά παραδείγματα, μεγάλα ειδησεογραφικά sites, blogs τεχνολογίας, κυβερνητικές ιστοσελίδες, πανεπιστήμια κλπ.

Αφετέρου, να βοηθήσει τους webmasters να κάνουν πιο δυνατές τις ιστοσελίδες τους, χωρίς, όμως, τεχνητή αλλοίωση των backlinks, δηλαδή να τα κερδίσουν με την αξία τους επειδή θα πρόσφεραν ποιοτικά άρθρα και οι υπόλοιποι θα ήθελαν να τους αναφέρουν στα δικά τους blogs.

Κάπου εδώ ξεκίνησαν τα προβλήματα από την υπερεκμετάλλευση αυτού του δείκτη από webmasters και SEOs που στην προσπάθειά τους να αλλοιώσουν τεχνητά τα αποτελέσματα γιγάντωσαν τις μεθόδους spam και της εμπορίας backlinks. Ήταν μια διαδικασία που διήρκεσε αρκετά χρόνια πριν καταλάβει η Google το μέγεθος του προβλήματος και βρει τη λύση του.

Ποιες ήταν οι λύσεις;

1. Διακοπή ενημέρωσης του δείκτη για όλες τις ιστοσελίδες. Παρότι έδειχνε το PageRank δεν ανταποκρινόταν πλέον στην πραγματικότητα. Ουσιαστικά καταργήθηκε.
2. Εισαγωγή διαφόρων τιμωρητικών αλγορίθμων για τις ιστοσελίδες που έκαναν spam (Google Penguin κλπ.)

Το σχέδιο της Google για καλύτερες ιστοσελίδες που όλοι θα ήθελαν να τους δώσουν backlinks ήταν παταγώδης αποτυχία. Κανείς δε δίνει link σε κανένα εκτός από λίγες εξαιρέσεις. Ένα ποσοστό 80% ή περισσότερο, των ιστοσελίδων/άρθρων δεν έχει καμιά αξία για το μέσο αναγνώστη, και για τα υπόλοιπα είναι αμφίβολο πόσα backlinks μπορεί να κερδίσει κάθε άρθρο και συνολικά ένα site.

Μόνο οι χρηστικές ιστοσελίδες μπορούν να κερδίσουν με φυσικό τρόπο backlinks π.χ. πανεπιστήμια όπου κάνουν όλοι αναφορά είτε σε επιστημονικές ανακοινώσεις, προγράμματα, μέλη ΔΕΠ κλπ., τραπεζικά προϊόντα, μουσικά συγκροτήματα, φόρμες που δίνουν λύση σε προβλήματα κλπ.

Επίσης, πρόσφατη έρευνα δείχνει με ποιους τρόπους οι μεγάλες εταιρείες κυριαρχούν στην πρώτη σελίδα της αναζήτησης σε πολλούς τομείς, δημιουργώντας πολλά ερωτηματικά για την ποιότητα των αποτελεσμάτων.

Η ζήτηση για backlinks έπεσε κατακόρυφα τα τελευταία 2-3 χρόνια ως συνέπεια της κατάργησης του PageRank και όλοι οι webmasters αλλά και πάρα πολλοί SEOs βρίσκονται σε θολά νερά καθώς δεν μπορούν να αξιολογήσουν την ποιότητα ενός backlink, και έχουν εξαντλήσει τα περιθώρια βελτίωσης on-site.

Με απλά λόγια, τίποτα δεν είναι όπως παλιά και χρειάζεται πολλή γνώση για την πρώτη σελίδα.

Η αβεβαιότητα έχει οδηγήσει αυτές τις ομάδες που αναφέραμε παραπάνω να ξαναγυρίσουν στην προμήθεια αβέβαιης ποιότητας backlinks, δημιουργώντας και πάλι κύματα spam καθώς δεν υπάρχει καμία καθοδήγηση από τη Google. Τα πράγματα έχουν ξαναγίνει επικίνδυνα για όσους έχουν άγνοια και όσους είναι αδίστακτοι στο χρήμα.

google pagerank

Παρόλα αυτά, το PageRank σαν έννοια και δείκτης εξακολουθεί να υφίσταται και να επηρεάζει την κατάταξη, αλλά δεν είναι πλέον δημοσιευμένο. Η έννοια του PageRank έχει καταχωρηθεί σαν πατέντα από τη Google και αφορά σε μια σειρά κριτηρίων που αξιολογούν μια μεμονωμένη σελίδα ενός site σε σχέση με τις υπόλοιπες στην ίδια ιστοσελίδα και τις εξωτερικές. Μόνο με την εφαρμογή της έννοιας του PageRank μπορούν να υπάρχει η κατάταξη στα αποτελέσματα, χρειάζεται ένα μέτρο σύγκρισης και αυτό παρέχει το PageRank.

Διάβασε περισσότερα:

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.