Η ιστοσελίδα σου είναι βασισμένη στο Joomla. Μπορεί να πρόκειται για μια απλή εταιρική παρουσία ή για μια ιστοσελίδα που διαχειρίζεται εκατοντάδες κωδικούς προϊόντων, τιμές, περιγραφές, φωτογραφίες και λοιπά χαρακτηριστικά ή μεγάλο όγκο πληροφορίας, κείμενα, πολυμέσα κλπ. Το Joomla μετρά μερικά χρόνια online και ίσως να έχεις ήδη προσπαθήσει να φέρεις κόσμο με διαφημίσεις Google Ads ή Facebook Ads ή ακόμη να έχεις προσπαθήσει να κάνεις SEO στο Joomla χωρίς επιτυχία. Όλα αυτά κοστίζουν.

Από την κατασκευή που δεν έφερε πελάτες και είχε αρκετό κόστος έως την ενημέρωση του καταλόγου προϊόντων και το κόστος συντήρησης/φιλοξενίας σε ετήσια βάση. Από τη διαφήμιση που τρέχει ως ένα υπολογίσιμο μηνιαίο έξοδο έως το SEO που ενδεχομένως να μην είχε αποτέλεσμα. Από όλα αυτά έχεις χάσει χρήματα αν δεν εκπλήρωσαν το σκοπό τους. Στην Ελλάδα υπάρχει μια μεγάλη εγκατεστημένη βάση από Joomla sites καθώς πολλοί επαγγελματίες το βρίσκουν εύκολο γι'αυτούς να στήσουν ένα Joomla site από κάτι καλύτερο που θα βοηθούσε τους πελάτες τους. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

 

seo joomla

 

Κρίσιμα σημεία στο στήσιμο του Joomla

Τι προσέχεις για ένα σωστό Joomla SEO, τι πρέπει να αποφύγεις, τι να διορθώσεις. Σημείωση: οι πληροφορίες που ακολουθούν είναι αρκετά τεχνικές και απαιτούν έμπειρο Joomla developer.

  1. Σωστή δομή: Φτιάχνεις μια σωστή δομή του Joomla στο χαρτί. Δεν έχει σημασία πως ήταν στην παλιά του μορφή ή αν δεν ξέρεις από πού θα ξεκινήσεις. Εκείνο που σε ενδιαφέρει είναι να έχει μια λιτή δομή που να εξυπηρετεί τις ανάγκες σου. Ο επισκέπτης πρέπει να καταλαβαίνει αμέσως το περιεχόμενο και το μήνυμα της σελίδας. Με τον όρο σωστή δομή του Joomla, εννοώ τις σελίδες που θα φιλοξενήσει το Joomla, τα μενού, τη διάταξη του περιεχομένου, όλα αυτά. Οι σημαντικότερες σελίδες θα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμες από κάθε σημείο του Joomla.
  2. Search Engine Friendly (SEF) URLs: Αυτό το σημείο πολύ συχνά αγνοείται από τους Joomla developers με συνέπεια να έχω δει πάρα πολλά στραβά σε Joomla sites πελατών. Εννοώ πολλές παραμέτρους (σκουπίδια) που δε βγάζουν νόημα στα URL. Ένας SEO θα ξεκινούσε να διορθώσει αυτή τη μειονεξία. Είναι κάτι που παίρνει χρόνο αν γίνει εκ των υστέρων, τα μεγάλα Joomla sites μπορούν να έχουν εκατοντάδες ή χιλιάδες σελίδες. Γι' αυτό το λόγο καλό είναι να εμπλακεί ο σύμβουλος SEO από την αρχή στην κατασκευή του Joomla site. Είναι κάτι όμως που πρέπει να γίνει για να είναι όλα σωστά στο Joomla site μας. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Είτε χειροκίνητα, με διόρθωση των σημαντικότερων σελίδων με το χέρι, είτε με την εγκατάσταση ενός SEF plugin (βλ. επόμενη παράγραφο).
  3. SEF plugins: Παραθέτω ορισμένα plugins για το Joomla που κάνουν τα URL πιο φιλικά στις μηχανές: 1) sh404sef (39 δολάρια), 2) ARTIO JoomSEF (δωρεάν με ορισμένους περιορισμούς), 3) AceSEF (δωρεάν με ορισμένους περιορισμούς), 4) iJoomla SEO (77 δολάρια). Δε θα μπω σε λεπτομέρειες ως προς το ποιο είναι καλύτερο καθώς δεν έχω πολύ χώρο και υπάρχουν υποκειμενικές παράμετροι για κάθε developer. Θα πω μονάχα ότι χρησιμοποιώντας κάποιο από τα τρία σίγουρα θα σε γλιτώσει από αρκετές ώρες δουλειάς.
  4. 301 Redirects: Θα πρέπει να γίνουν όλα τα redirects από τα παλιά στα καινούρια URL ώστε να μη χαθούν τα links που είχαν συγκεντρώσει οι παλιές σελίδες. Για τη σωστή εκτέλεση αυτής της διαδικασίας πρέπει να συμβουλευθείς έναν ειδικό.
  5. Internal Linking Structure Optimization: Ένα Joomla site θα βγει δυνατότερο μέσα από μια διαδικασία interlinking πράγμα που το συνιστώ ανεπιφύλακτα.
  6. HTML Markup: Δώσε προσοχή ώστε να εισαχθούν τα σωστά tags στον κώδικα της κάθε σελίδας.
  7. Content Optimization: Η σωστή υποδομή σε Joomla SEO περιλαμβάνει και βελτιώσεις στα κείμενα του site τουλάχιστον στις σημαντικότερες σελίδες.
  8. Authority + Trust: Ένα δυνατό site που έχει κερδίσει - χωρίς κόλπα και πρόσκαιρα οφέλη - μεγάλη βαθμολογία σε Authority και Trust πριμοδοτείται από τη Google με τέτοιο τρόπο που αναδεικνύει πολλά keywords είτε στην αρχική είτε σε εσωτερικές σελίδες με μεγάλη ευκολία. Υπάρχουν τέτοια sites που έχουν δεκάδες keywords στην πρώτη σελίδα της Google καθώς όποιο keyword στοχεύσεις 'βγαίνει στον αφρό' χωρίς κόπο, ακόμη και χωρίς σπρώξιμο.
  9. Προδιαγραφές SEO (on-site optimization): θα κάνεις τη σωστή προετοιμασία στα SEO Meta Tags σε όλες τις σημαντικές σελίδες ώστε να δημιουργήσεις την απαραίτητη υποδομή για άνοδο στην πρώτη σελίδα. Είναι βασική παράμετρος και απαιτεί υψηλή εξειδίκευση. Προσοχή: θα βρεις αυτή την υπηρεσία να προσφέρεται από πολλούς αλλά μόνο ελάχιστοι θα την εκτελέσουν σωστά. Επίσης, η απρόσεκτη εργασία στον κώδικα μπορεί να οδηγήσει σε τιμωρία από τη Google (over-optimization).
  10. Speed-Caching + Browser Caching: Τα Joomla sites στην default εγκατάστασή τους πάσχουν από ταχύτητα. Πρέπει να γίνουν ενέργειες ώστε να βελτιωθεί η ταχύτητα είτε με συμπίεση των δεδομένων σε επίπεδο κώδικα και template, όσο και στο επίπεδο του τελικού χρήστη (browser caching).
  11. Extensions: τα πολλά extensions κάνουν το Joomla βαρύ και μπορεί να έχουν αλλεπικαλύψεις και ασυμβατότητες. Κράτησε μόνο τα απολύτως απαραίτητα.
  12. Stats: Είναι χρήσιμο να γνωρίζεις την προέλευση και συμπεριφορά των επισκεπτών. Σε αυτό βοηθούν στατιστικά πακέτα όπως το δωρεάν Google Analytics που παρακολουθεί από πού έρχονται οι επισκέπτες, με ποια keywords, πόσο μένουν και τι κάνουν επάνω στο Joomla site.
  13. Backlinks: Το σημείο αυτό δικαιούται ένα ολόκληρο κεφάλαιο στο SEO, στο δίκτυο υπάρχει πολλή παραπληροφόρηση και από πλευράς κόστους-κέρδους είναι το σημαντικότερο κομμάτι καθώς απαιτεί μια σοβαρή επένδυση για να φέρει αποτελέσματα, ενώ τα οφέλη των αποτελεσμάτων τις περισσότερες φορές ξεπερνούν κάθε παραδοσιακό μέσο διαφήμισης. Εκατομμύρια άνθρωποι ασχολούνται με τα backlinks και η μεγάλη πλειοψηφία αυτών το κάνει λάθος και με βιασύνη. Το λάθος χτισμένο backlink profile είναι σίγουρος δρόμος για τιμωρία του site από τη Google. Συμβουλή: βρες κάποιον ειδικό που μπορεί να αποδείξει ότι γνωρίζει το αντικείμενο χωρίς φανφάρες και προσοχή στους ερασιτέχνες που παριστάνουν τους επαγγελματίες...
  14. 404 errors: Η Google δε συμπαθεί Joomla sites με χαμένες σελίδες, σβησμένες ή κατεβασμένες. Φρόντισε είτε να βγάλεις τα links που παραπέμπουν σε τέτοιες σελίδες, είτε να τις δημιουργήσεις αν το βρίσκεις χρήσιμο, είτε να βάλεις redirects σε κάποιες άλλες.
  15. Image optimization: Οι εικόνες και τα κάθε είδους γραφικά πρέπει να είναι τέτοιου μεγέθους ώστε να συνδυάζουν την καλή τους απεικόνιση όσο και το μικρό τους μέγεθος σε bytes, για να κατεβαίνουν γρήγορα και να μην καθυστερούν το Joomla site.
  16. Duplicate Content: Ένα άλλο σημείο που θα δυσαρεστήσει τη Google, είναι η αντιγραφή περιεχομένου από άλλα sites. Θα πρέπει να αποφεύγεται η αντιγραφή σελίδων ή μεγάλων τμημάτων στο Joomla από άλλα sites, και αντίθετα, να επιλέγεται η δημιουργία πρωτότυπων ειδήσεων, πληροφορίας και κάθε είδους κειμένου, γενικού, ειδικού, τεχνικού κ.ά. Δεν ισχύει αυτό για τα podcasts, videos, pdf κλπ.
  17. Duplicate URLs: Υπάρχουν διπλά URL; Είναι δυνατόν, αλλά ακόμη και τα κοντινά ονοματα URL, έστω κι αν αναφέρονται σε διαφορετικό περιεχόμενο μπορεί να μπερδέψουν τις μηχανές ως προς το τι αντιπροσωπεύει η εκάστοτε σελίδα. Επίσης URL που παράγονται από CMS ή ηλεκτρονικά καλάθια (eShops) περιέχουν σκουπίδια στο URL βάζοντας IDs, αριθμούς κ.ά. και στην ουσία παράγουν διπλά ή πολλαπλά αντίγραφα μίας σελίδας. Αυτό είναι κακό για το SEO και πρέπει να χτενιστούν, απογυμνωθούν από τα σκουπίδια με εργασίες που θα κάνει κάποιος ειδικός.
  18. Robots.txt: Με τη χρήση του robots.txt (Disallow command) μπορείς να αποκλείσεις περιοχές του Joomla site όπου δεν πρέπει να έχουν πρόσβαση άλλοι εκτός από τους διαχειριστές π.χ. hackers, περίεργοι, εξουσιοδοτημένοι χρήστες ή συνδρομητές κλπ.
  19. Sitemap.xml: Περιέχει μια λίστα με τις σελίδες και ένα χρονικό αλλαγών ώστε να βοηθά τα ρομποτάκια των μηχανών στη σάρωση του Joomla site. Πολλές φορές αργούν ή δε βρίσκουν καθόλου κάποιες σελίδες, συνήθως τις εσωτερικές, χαμένες μέσα στη δομή των φακέλων. Είναι άκρως απαραίτητο όταν θέλεις να γνωρίζουν οι μηχανές τις δεκάδες, εκατοντάδες ή χιλιάδες σελίδες που έχεις δημιουργήσει σε ένα ογκώδες Joomla site.
  20. Rich Snippets: Τα rich snippets έχουν τη δυνατότητα να βγαίνουν στα αποτελέσματα αναζήτησης γι'αυτό καλό θα ήταν να τα ενσωματώσεις στον κώδικα του Joomla.
  21. Content Delivery Network (CDN): Ένα ογκώδες Joomla site μπορεί να επιβαρύνει τους λιγοστούς πόρους του server μας και σ'αυτή την περίπτωση προτείνεται το ανέβασμα του περιεχομένου σε ένα CDN που θα στέλνει γρήγορα και αποτελεσματικά το περιεχόμενο στους επισκέπτες. Τα CDNs συνήθως χρεώνουν με σύστημα Pay As You Go, δηλαδή χρεώνουν την κατανάλωση.
  22. GoogleMyBusiness: Αν υπάρχει μία φυσική διεύθυνση αναφοράς για το Joomla site καλό θα ήταν να κατοχυρωθεί στις λίστες των τοπικών επιχειρήσεων της Google ώστε να προβάλλεται στα τοπικά αποτελέσματα.
  23. Google Search Console (GSC - πρώην Webmaster Tools): Θα πρέπει να κάνεις εγγραφή στο GMT για να ενημερώνεσαι μέσω μηνυμάτων για την κατάσταση του Joomla, να βλέπεις τα links που χτίζει η εταιρεία SEO, να ανεβάζεις sitemaps, και πολλές άλλες χρήσιμες πληροφορίες.
  24.  

joomla seo

 

Σωστή επιλογή SEO keywords

Μπορεί να ξεκινήσεις είτε με γενικά keywords (ελληνικά ή/και greeklish) είτε να κινηθείς με ειδικότερα, πιο περιορισμένης ζήτησης. Στη θεματική περιοχή του site θα πρέπει να βρεις τα ανάλογα keywords, να τα ιεραρχήσεις ανάλογα με τη σχετικότητα, τη σπουδαιότητα, τη ζήτηση και τις δυνατότητες του Joomla.

Μερικά σημεία που χρήζουν προσοχής:

  1. Αν πρόκειται για νέο Joomla site δεν πρέπει να κυνηγάς τα γενικότερα keywords γιατί δεν μπορείς να ανταγωνιστείς τα μεγάλα sites. Πρέπει να κυνηγήσεις τα ειδικότερα μέχρι να δυναμώσει το Joomla σου (οδηγία που απευθύνεται φυσικά στον ερασιτέχνη και όχι σε επαγγελματίες SEO).
  2. Ορισμένα ειδικότερα (long-tail) keywords μπορεί να είναι πολύ καλύτερης απόδοσης από τα γενικότερα που ψάχνει όλος ο κόσμος. Άρα χρειάζεται να κάνεις πρώτα έρευνα.
  3. Δεν ξεκινάς ποτέ το SEO αν δεν έχεις επαρκείς οικονομικούς πόρους καθώς πρόκειται να διαρκέσει μερικούς μήνες και δεν πρέπει να σταματήσεις άπαξ και κάνεις την αρχή.
  4. Δεν ξεκινάς ποτέ το SEO, με ένα Joomla site που δεν έχει προετοιμαστεί κατάλληλα (on-site optimization) για την πρώτη σελίδα.

 

Αξιολόγηση, συμβουλές και απογείωση του Joomla!

Αν δυσκολεύεσαι σε κάποιο σημείο, μπορούμε να αναλάβουμε την εκτέλεση εργασιών που θα βελτιώσουν δραματικά ή και θα απογειώσουν την απόδοση του Joomla:

  1. Αξιολόγηση σειράς παραμέτρων της εγκατάστασης Joomla με τη μορφή ενός report.
  2. Συμβουλές για βελτίωση κρίσιμων παραμέτρων όπως δομή, διάταξη περιεχομένου, on-site search engine optimization, traffic, social media optimization, στήσιμο διαφημίσεων κλπ. Οι συμβουλές δίνονται είτε σε ένα report, είτε με συνεδρία Skype, είτε από τηλεφώνου.
  3. Άνοδο στην πρώτη σελίδα της Google με ανταγωνιστικά keywords ανεξαρτήτως δυσκολίας αυτών.
  4. Αύξηση επισκεπτών, εγγραφών, πωλήσεων, δημιουργία traffic προς το Joomla και διάχυση πληροφορίας στο διαδίκτυο.

 

Τα αποτελέσματα μετράνε

Γνωρίζουμε πολύ καλά το Joomla. Έχουμε δουλέψει με αρκετά Joomla sites σε διαφορετικά αντικείμενα που στόχευαν σε αγορές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης, έχουμε βγάλει στην πρώτη σελίδα Joomla sites με εκατοντάδες keywords, μεγάλου και μεσαίου ανταγωνισμού.

Τα websites που δουλέψαμε ήταν στημένα σε ελληνικά ή/και πολλές γλώσσες. Οι εργασίες που αναλάβαμε ήταν βελτίωση του κώδικα με προδιαγραφές SEO στις γλώσσες που ήταν στημένα, καθώς και εξωτερικές εργασίες που τα ανέβασαν γρήγορα στην πρώτη σελίδα και ορισμένα από αυτά ακόμη και στην πρώτη θέση!

 

Πληροφόρηση για Joomla